29. září 2008

Vizualizace informací

Každý správný článek o informacích jednoduše musí začínat tím, jak jsme všichni informačně přehlcení. Ale co s tím budeme dělat? Jednou z možností je obohacování obsahu zprávy pomocí vizualizace. V tomto případě jsou myšleny zejména grafy, prezentace nebo diagramy, se kterými se lze setkat například v bussiness intelligence (BI). Pomocí obrazových prostředků jsou kvanta informací zjednodušována na stravitelné množství. Příklad: z řady numerických dat, tak lze zobrazit objevující se trendy. V jednom vjemu je tedy přijato "více" informací. Příkladem aplikace budiž Widgenie alias the all-powerful data visualizer.

Rčení praví, že Obraz vydá za tisíc slov.Zatím to nepotvrdil žádný seriózní výzkum, ale dá se předpokládat, že čísla víceméně sedí. Například mapy na webu. Co je na nich o tolik lepší než na mapách z papíru? Bezpochyby to, že na každé úrovni přiblížení (zoomu) dostanete jiné informace. Při oddálení získáte celkový dojem (big picture), při přiblížení se vám zobrazí detaily a obraz je více prokreslený.

U textových informací jejich vizualizace mění jejich čitelnost. Obrazové prostředky slouží k obohacení významu. Text můžeme zvýraznit nebo rozmístit do určité struktury. Například:

  1. pomocí seznamů
  2. pomocí pozicování nebo zarovnání
  3. pomocí prázdného prostoru (whitespace)

To jenom pro ilustraci faktu, že na způsobu vizuálního provedení záleží. Skoro bych se odvážil tvrdit, že se tento příspěvek vrací k tématu informačního designu. Zdá se, že:

vizualizace informací == informační design

Žádné komentáře: